III.
ניתוח של סיינטולוגיה
בתור ארגון דתי

I.III. סיינטולוגיה עומדת בהגדרה של כל מסורת דתית

מלומדים רבים בתחום לימודי דת מגדירים דת במונחים לגמרי פונקציונליים טהורים. שתי ההגדרות האקדמיות שכנראה הינן המקובלות ביותר עבור דת בראייה זו הן התיאור של הפילוסוף פול טיליץ' בנוגע לדת בתור "מצב הקיום שנתפס דרך עניין אולטימטיבי", והאפיון של ההיסטוריון פרדריק ג' סטרנגשל דת בתור "דרך לטרנספורמציה אולטימטיבית". עבור גישות כאלה, כל עניין שקודם לכל העניינים האחרים ומסייג אותם או כל כוח שמשנה את האדם במהותו הבסיסית ביותר, יכולים להיתפס כדתיים במהותם מבחינת משמעות ומטרה. גישות פונקציונליות אלה להגדרה האקדמית של דת הן די דומות להגדרה המשפטית של דת שנקבעה ב-סיגר נגד ארצות-הברית, 380 ארה"ב 163 (1965), אשר קובעת כי "הכשרה ואמונה דתית כוללות גם את האמונות הכנות ובעלות המשמעות אשר תופסות בחיים מקום המקביל לזה של האמונה האורתודוקסית בישות עליונה".

בעוד שאני מעריך את השימושיות האקדמית והמאפיינים המשפטיים של גישות פונקציונליות כאלה בנוגע לדת, המטרות שלי בתור מלומד מקבלות מענה טוב יותר על-ידי הגדרה צרה יותר במידת מה, של דת. בדומה לגישה של מלומדים רבים אחרים בתחום של לימודי דת, אני מגדיר דת באופן מהותי בתור כל מערכת של אמונות ופרקטיקות הטוענת כי היא מכוונת יחידים וקהילות בהתאם לבסיס הטרנסצנדנטי של קיומם. כל המרכיבים של הגדרה זאת הם חשובים כי הם מצביעים על היבטים חשובים והכרחיים של כל מסורת דתית מאורגנת. כל דת היא מערכת של אמונות ופרקטיקות. דת מספקת דרך להבין את העולם כמו גם דרך לפעול מולו על כל המסתורין והמשמעות שיש בו. כל דת מקיימת ותומכת ביחידים ובקהילות. דת מקשרת אדם לקהילה של אנשים שחושבים באופן דומה ופועלים באופן דומה. והכי חשוב, כל דת נטועה בצורה איתנה בקרקע טרנסצנדנטית. בשימוש במונח "קרקע טרנסצנדנטית" אני מתייחס להבחנה שעושות דתות בדרך כלל בין העולם הרגיל לישות או הכוח הנשגבים אשר מאחדים או משלימים את העולם הרגיל. לעתים קרובות דתות מדברות על הקרקע הטרנסצנדנטית הזאת בתור המקודש, האלוהי, או הנצחי ומעניקות לו שמות כגון אלוהים, אללה או ברהמן. אבל לא משנה איך הדבר נקרא או מוסבר, כל דת טוענת לקיומה של איזושהי ממשות אולטימטיבית אשר עונה על השאלות של חיים ומוות בנוגע לקיום האנושי. סימן ההיכר של כל הדתות הוא מערכת היחסים שלהן עם ממשות אולטימטיבית זו.

אין ספק כי סיינטולוגיה עונה הן על ההגדרות הפונקציונליות והן על ההגדרות המשפטיות של דת בתור "מצב של עניין אולטימטיבי" או בתור "אמצעי לשינוי אולטימטיבי". אבל באותה מידה של ודאות, סיינטולוגיה גם עונה על ההגדרה האקדמית הצרה יותר של דת שהצעתי. סיינטולוגיה מציגה מערכת של אמונות ועיסוקים דתיים הטוענת לכך שהיא מכוונת יחידים וקהילות בהתאם לבסיס הטרנסצנדנטי של כל הקיום. ליתר דיוק, סיינטולוגיה עומדת בתנאי הבל-יעבור של כל דת, כיון שהיא טוענת לקיומה של קרקע טרנסצנדנטית של הקיום האנושי ומבינה את הקרקע הטרנסצנדנטית הזו בדרך רוחנית לחלוטין.

סיינטולוגים תופסים את חיי האדם כמסורים להישרדות על פני שמונה דינמיקות, או מטרות. הם מייצגים את שמונה הדינמיקות האינטראקטיביות הללו בתור מעגלים עם מרכז משותף, שבהם הדינמיקה הראשונה של קיום אינדיבידואלי מוקפת ונתמכת על-ידי מעגלים גדלים והולכים של דינמיקות יותר מקיפות של קיום שיתופי ורוחני.

סיינטולוגים תופסים את חיי האדם כמסורים להישרדות על פני שמונה דינמיקות, או מטרות. הם מייצגים את שמונה הדינמיקות האינטראקטיביות הללו בתור מעגלים עם מרכז משותף, שבהם הדינמיקה הראשונה של קיום אינדיבידואלי מוקפת ונתמכת על-ידי מעגלים גדלים והולכים של דינמיקות יותר מקיפות של קיום שיתופי ורוחני. לפיכך, קיום על פני כל אחת מהדינמיקות מהווה חלק פעיל במקור האולטימטיבי הרוחני של החיים והייעוד שלהם ומכוון אליו. הדינמיקה הראשונה היא הדחף לעבר הישרדות דרך קיום אינדיבידואלי; הדינמיקה השנייה לעבר הישרדות דרך חיי משפחה; הדינמיקה השלישית דרך קבוצות; הדינמיקה הרביעית לעבר הישרדות דרך המין האנושי; הדינמיקה החמישית לעבר הישרדות דרך כל צורות החיים; הדינמיקה השישית לעבר הישרדות דרך העולם הפיזיקלי; הדינמיקה השביעית לעבר הישרדות דרך העולם הרוחני; והדינמיקה השמינית לעבר הישרדות דרך הישות העליונה או בתור האינסוף. לפיכך, בעוד שש הדינמיקות ראשונות עניינן בעיקר ברווחה רוחנית בעולם היומיום, הדינמיקות השביעית והשמינית מקשרות את המישורים הללו של קיום יומיומי להיבטים רוחניים של ממשות אשר מתעלים באופן מהותי מעל העולם היומיומי הפיזי והחברתי.

הדינמיקה השביעית של סיינטולוגיה טוענת לקיומו של ממד רוחני של קיום אשר מתעלה באופן מהותי מעל לגוף הפיזי והעולם החומרי. בתור שכזו, לנקודת מבט זו על האדם בתור ישות רוחנית יש נקודות דמיון עם ה-אטמן בן האלמוות של ההינדואיזם והנשמה הנצחית של הנצרות. עבור סיינטולוגיה, האדם האמיתי הוא לא הגוף, ועוד פחות מכך הדברים שמשמשים לקשט ולהאריך את חיי הגוף. האדם האמיתי הוא ישות רוחנית טובה מטבעה אשר משתמשת בגוף הפיזי והעולם החומרי. סיינטולוגים קוראים לישות הרוחנית הנצחית הזאת "תטן". באופן אידיאלי, כאשר הוא פעיל לחלוטין, לתטן יש יכולות בלתי מוגבלות של ידע ועוצמה. עם זאת, התטן לא יכול לפעול בצורה מלאה ובחופשיות "כגורם" בדרך הזאת עד שהוא שוחרר מהמחסומים המנטליים והתופעות הפיזיות והפסיכולוגיות המזיקות הנלוות אליהם אשר הצטברו במשך תקופות חיים קודמות רבות של קיום כגוף. המחסומים המנטליים הללו, שסיינטולוגים קוראים להם אנגרמות, חייבים להימחק לפני שהתטן יכול להשיב לעצמו את הכוח היצירתי והחוכמה שלו. תהליך זה של מחיקת אנגרמות, שנקרא קלירינג בסיינטולוגיה, התגלה ופותח לידי שלמות על-ידי מר האברד בטכנולוגיית הריפוי הרוחנית של דיאנטיקה ובפילוסופיה הדתית היישומית של סיינטולוגיה.

הדינמיקה השמינית של סיינטולוגיה טוענת לקיומו של הקשר רוחני של החיים שמתעלה באופן מהותי מעל העצמי האמפירי והעולם הפיזיקלי. סיינטולוגים נמנעים מלטעון לשליטה טכנולוגית מלאה והבנה פילוסופית מלאה של רמה גבוהה ביותר זו של רוחניות. אבל מקומה של הימנעות כזאת בדתות העולם היא ארוכה ומכובדת. המחבר היהודי העתיק לא העז לכתוב את שם האלוהים מתוך יראת כבוד מפני "תהילת השכינה" שלו. התיאולוג הנוצרי מימי הביניים, דיבר על אלוהים רק מתוך "דרך השלילה" כאות להכרה בשונותו הנשגבת של האלוהים. החכם הסיני העתיק התעקש "שה-טאו שניתן להגות אותו במחשבה הוא לא הטאו האמיתי". המיסטיקן ההודי מימי הביניים התייחס לממשות העליונה בתור "האחד אשר מפניו נרתעות כל המילים". סיינטולוגיה היא הד לאותה צניעות דתית מסורתית כאשר היא טוענת באופן חד משמעי שאינדיבידואלים שורדים בסופו של דבר "דרך הישות העליונה" או "כאינסוף", אך לא מסבירה זאת באופן מלא.

II.III. סיינטולוגיה פועלת להגשמת השאיפות
של כל חיפוש דתי

כל דת היא חיפוש אחר גאולה. אכן, הצורך בדת מלכתחילה צומח מתוך הכרה שדברים אינם בסדר בעולם האנושי. כל אדם חי תחת גזר דין מוות אשר מאיים להביא את הכול לכדי שום דבר. אידיאלים תרבותיים ומוסדות חברתיים יכולים להעשיר את קיומו של אדם ולהעלות את ערכו, אבל לא באופן אוניברסלי ונצחי. כל המטרות שבני אנוש שואפים אליהן נכשלות. כל האימפריות שבני אנוש בונים נופלות. אבל כל דת מבטיחה נתיב לעבור דרך או סביב אי-הסדר וההרס שנראה שחיי בני האדם מלאים בהם. דתות העולם נבדלות זו מזו בשאלה אם "דרך" זו היא פעילות אינדיבידואלית או שיתופית, הישג אנושי או אלוהי, גמול ארצי או שמימי. אבל כל דת מבטיחה גאולה ממוות או לאחר המוות עבור אלו אשר לומדים את השיעורים הרוחניים ומצליחים לשלוט בדיסציפלינות הרוחניות של החיים.

גאולה אינה מוגבלת רק לניצחון סופי על המוות באיזשהו עולם אחר או חיים עתידיים. דתות מציעות גאולה מהבלבול המנטלי, מהמצוקה הפיזית ומהתוהו ובוהו המוסרי אשר מפריע לחיי האדם בעולם הזה ובחיים האלה. דתות באופן טיפוסי מבטיחות את העוצמה ומספקות את האמצעים להתמודדות עם כל הסיטואציות הנלוות לחיים. דתות מציעות חוזק ונוחות לאנשים שמגיעים לקצה גבול היכולות האנליטיות, הסיבולת הפיזית והתובנה המוסרית שלהם. בקצרה, דתות בנויות לשאת את "עומסי השיא״ של בלבול, סבל וסטייה אנושיים.

סיינטולוגיה לא רק מבטיחה פתרון למוות אלא גם מספקת דרך להתגברות על בלבול, סבל וסטייה אנושיים. ... עבור סיינטולוגים, הבעיות הללו שמטרידות ללא הרף את הגזע האנושי הן בסופו של דבר רוחניות ולא סתם גופניות או נפשיות.

כמו דתות אחרות, סיינטולוגיה לא רק מבטיחה פתרון למוות אלא גם מספקת דרך להתגברות על בלבול, סבל וסטייה אנושיים. הגדרה סטנדרטית של סיינטולוגיה, המופיעה בעמוד הראשון של רוב הפרסומים שלה, עוסקת במישרין בשלושת האיומים האולטימטיביים האלה על רווחתו של האדם: "סיינטולוגיה היא פילוסופיה דתית יישומית וטכנולוגיה שפותרת בעיות של הרוח, החיים והמחשבה". עבור סיינטולוגים, הבעיות הללו שמטרידות ללא הרף את הגזע האנושי הן בסופו של דבר רוחניות ולא סתם גופניות או נפשיות. מתחת לכול יש איזשהו פגם ברוח או, אם נשתמש במונח הולם יותר, בתטן, שמחליש את הגוף ומאפיל על המיינד. אבל סיינטולוגיה מבטיחה דרך לשחרר את התטן מהזיכרונות התת-הכרתיים של אותם אסונות שמהם הוא סבל בתקופות חיים קודמות והחולשות שמהן הוא סבל בתקופת חיים זו אשר מעמעמים את המודעות שלו ומחבלים ביכולות שלו. לפיכך, סיינטולוגיה פועלת להגשמת השאיפה האישית של קלירינג של המיינד האנושי, של הגוף ושל הרוח מכל האברציות.

כמו דתות אחרות, סיינטולוגיה היא חיפוש אחר גאולה הכוללת את החיים ב-"עולם" עתידי כמו גם החיים בעולם הזה. החיפוש של סיינטולוגיה אחר גאולה מתרכז בתהליך של יעוץ רוחני הנקרא אודיטינג – תהליך שיש לו קווי דמיון לווידוי של המערב ולטכניקות מדיטטיביות של המזרח. אודיטינג גם מנקה וגם ממקד את החיים הפנימיים של התטן. השלבים הראשונים של אודיטינג עוסקים בעיקר בדינמיקות הרוחניות של האינדיבידואל, המשפחה, חיים חברתיים והיסטוריים ומטרתם לייצר בני אדם בריאים ומאושרים. הצעדים של אודיטינג שבאים לאחר מכן מעמיקים את המודעות והיכולות הרוחניות של האדם, ובסופו של דבר משחררים את התטן מכל תלות בגוף הפיזי והעולם החומרי. בקיצור, סיינטולוגיה מבטיחה אושר בחיים האלה ונצחיות עבור כל אלה שחוצים את "הגשר לחופש מוחלט" שלה.

לבסוף, סיינטולוגים אינם מגבילים את ההבטחות של רווחה רוחנית המושגת באמצעות קלירינג לאדם הבודד. המטרה הסופית של הטכניקה הרוחנית של אודיטינג היא "להפוך את הפלנטה לקליר", ובכך ליצור מצב רוחני של טוב עולמי ושלום נצחי. באודיטינג, סיינטולוגיה טוענת שיש לה "טכנולוגיה רוחנית" להסרת הגורמים הרוחניים שנמצאים בבסיס של כל עוינות ודעות קדומות, כל חוסר שוויון ואי-צדק, כל מלחמה וניצול. רק כאשר הפלנטה תהפוך באופן זה לקליר בני האדם ישיגו "תרבות ללא אי-שפיות, ללא פושעים וללא מלחמה".

III.III. סיינטולוגיה מציגה את המאפיינים של כל קהילה דתית

כפי שהדיון לעיל מראה, דת היא לא רק עניין פרטי. דת היא תופעה חברתית והיסטורית, למרות העובדה שדתות עולות ומוצאות את משכנן בליבו של האדם. חוויה דתית אינדיבידואלית צומחת מתוך קהילה דתית אשר משמרת ומתקשרת את אותה דת מאדם אחד לאדם אחר ומדור אחד לדור הבא. בתור שכזו, כל קהילה דתית מאורגנת סביב ארבעה מאפיינים ברורים שיש ביניהם יחסי גומלין. קהילות דתיות, המשקפות את העובדה שלמסורת דתית יש היבטים תיאורטיים ומעשיים כמו גם היבטים אינדיבידואליים וחברתיים, בנויות כמערכת של אמונות דתיות, פרקטיקות דתיות, מוסדות דתיים ומנהיגים דתיים.

כמו כל הדתות, סיינטולוגיה מצהירה על גוף מובהק של אמונות דתיות. סיינטולוגים אינדיבידואלים מטמיעים את האמונות הללו דרך לימוד אישי וקבוצתי מעמיק של הכתבים הפילוסופיים, הטכניים, האתיים ושל עיקרי האמונה של ל. רון האברד. אכן, כתבים אלה מספקים את המקור הסמכותי עבור האמונות הדתיות של סיינטולוגיה. לכן, הכתבים של מר האברד מתפקדים ככתבי קודש, אשר יש להם את אותו הכוח הסמכותי עבור סיינטולוגיה כמו שיש לתנ״ך עבור הנוצרים, לתורה עבור היהודים, לקוראן עבור המוסלמים, ל-'ספר מורמון' עבור הכנסייה של ישו המשיח והקדושים המאוחרים, או 'מדע ובריאות עם מפתחות לכתבי הדת' עבור כנסיית המדע הנוצרי. בתור שכזה, מר האברד נחשב בתור המייסד של סיינטולוגיה בדרך דומה לזו שבה נחשב מוחמד בתור המייסד של האסלאם או ג'וזף סמית נחשב למייסד המורמוניזם.

סיינטולוגיה מצהירה על גוף מובהק של אמונות דתיות. סיינטולוגים אינדיבידואלים מטמיעים את האמונות הללו דרך לימוד אישי וקבוצתי מעמיק של הכתבים הפילוסופיים, הטכניים, האתיים ושל עיקרי האמונה של ל. רון האברד.

כמו דתות אחרות, סיינטולוגיה שומרת על גוף מובהק של פרקטיקות דתיות. סיינטולוגים חוגגים נישואין, הענקת שם, וקבורה על פי הטקסים של כנסיית הסיינטולוגיה. אבל הלב של החיים הדתיים של סיינטולוגיה הוא הפרקטיקות של אודיטינג רוחני והכשרה רוחנית. אודיטינג והכשרה יוצרים את שני הצדדים של הגשר של סיינטולוגיה אל חופש מוחלט. אודיטינג של סיינטולוגיה, הנושא דמיון כלשהו לווידוי נוצרי ולמדיטציה בודהיסטית, הוא לא סתם עוד גרסה של ייעוץ פסיכולוגי או טיפול פסיכואנליטי. אודיטינג היא אותה דיסציפלינה רוחנית שבאמצעותה תטנים "מנוקים" מה-"אנגרמות" שלהם – משוחררים מהמלכודות הרוחניות אשר מאפילות על המיינד ומחלישות את הגוף. תהליך זה של קלירינג מתרחש בצעדים הערוכים ברצף מדויק. כל שלב של אודיטינג משיג רמות גבוהות יותר ויותר של יכולת ומודעות רוחנית. ואומנם, כאשר מספיק אנשים יעברו קלירינג, לכל הפלנטה יש סיכוי להיות גם היא קליר. בהתאם לשאיפות האישיות והקולקטיביות הללו של אודיטינג, סיינטולוגים גם עוסקים במשימה המקודשת של הפצת המסר של סיינטולוגיה ושל מתן אודיטינג לאחרים. כמו דתות מיסיונריות אחרות כגון בודהיזם, נצרות ואסלאם, סיינטולוגיה שואפת להפיץ את המסר שלה והאמצעים שלה לישועה לכל העולם ובסופו של דבר ברחבי היקום. הכשרה של סיינטולוגיה היא לגמרי חיונית לשם ההגשמה של משימה עולמית זו, בנוסף להיותה מהותית להארה הרוחנית האישית של החסיד. הכשרה כרוכה בלימוד אינטנסיבי, תחת פיקוח, של הכתבים, ההרצאות, והסרטים של ל. רון האברד. כמו אודיטינג, קורסים של הכשרה מתרחשים לפי צעדים ערוכים ברצף המתוכננים להעמיק הארה רוחנית ולפתח טכניקה של אודיטינג. לבסוף, רק סיינטולוג שקיבל אודיטינג ושעבר הכשרה מחזיק בטכנולוגיה הרוחנית להדריך אחרים לאורך הגשר לחופש מוחלט.

כמו כל הדתות, סיינטולוגיה פיתחה מבנים חברתיים ייחודיים של ארגון ומנהיגות למתן שירות לחבריה ולהפצת המסר שלה. סיינטולוגיה היא קהילה דתית התנדבותית המאורגנת באופן רשמי סביב פעילויות דתיות נבדלות ושונות מאוד זו מזו תחת הבקרה של היררכיה קפדנית. השירותים הדתיים של סיינטולוגיה מסופקים דרך חמישה סוגים שונים של מרכזים דתיים, בהתאם לרמת האודיטינג וההכשרה הזמינים באותו מרכז. באופן כללי, הארגונים של הרמה הגבוהה יותר מספקים את כל השירותים המוצעים על-ידי מיסיונים וכנסיות ברמה נמוכה יותר. מיסיונים של סיינטולוגיה (שנקראים בסיינטולוגיה 'מרכזים') מספקים את כל "הנתיבים אל הגשר" כמו גם אודיטינג "ברמות השלבים" הנמוכות יותר עד למצב של קליר. כנסיות הסיינטולוגיה, שנקראות גם ארגונים וממוקמות בערים הגדולות, מציעות את כל "הנתיבים אל הגשר" כמו גם הכשרה עד "אודיטור דרגה V בוגר" ואודיטינג עד למצב של "קליר". ארגוני סיינט-היל וארגונים מתקדמים, אשר ממוקמים באנגליה, לוס-אנג'לס, קופנהגן, וסידני, מתמחים בהכשרת אודיטורים ורמות ביניים של "OT" ‏(Operating Thetan,‏ תטן פועל) עד ל-"OT V". ארגון השירות של פלאג של סיינטולוגיה בקלירווטר, פלורידה, מספק את כל השירותים עד לרמות הגבוהות ביותר של הכשרה ואודיטינג עד וכולל "OT VII". לבסוף, רק ארגון השירות של האונייה פלאג מעביר את הרמה הגבוהה ביותר של אודיטינג, "OT VIII".

המבנה ההיררכי של כנסיית הסיינטולוגיה מבוסס על בסיס דתי ומשרת מטרות דתיות. המבנה התאגידי של הכנסייה תוכנן כדי להתאים למבנה הכנסייתי ולהשלים אותו. רוב הארגונים הבודדים מאוגדים בנפרד ופועלים תחת ההנחיה והסמכות של כנסיית הסיינטולוגיה הבינלאומית, כנסיית האם של הדת המופקדת על ההפצה והִהתפשטות של האמונה. Religious Technology Center הוא הגוף שאחראי לשמירת "הטוהר" של הפילוסופיה הדתית היישומית וטכנולוגיית הריפוי הרוחני של סיינטולוגיה. בשכפול של מודל תאגידי, כנסיית הסיינטולוגיה משקפת את המוסדות החברתיים הדומיננטיים של החברה שלה, ממש כמו שהכנסייה הקתולית שיקפה אריסטוקרטיות פיאודלית של ימי הביניים והאמונות הפרוטסטנטיות שיקפו את הדמוקרטיות הקפיטליסטיות של התרבות המודרנית. אבל המבנה הארגוני הספציפי שכל דת בוחרת בו נבדל באופן ברור מהמטרות הדתיות המובהקות אותן הוא משרת.

מנהיגות בכנסיית הסיינטולוגיה מבוססת על החזון הדתי והסמכות השולטים של ל. רון האברד. שלא כמו מייסדים דתיים עתיקים כמו בודהא וישו, מר האברד אינו מושא לסגידה דתית בקרב סיינטולוגים, למרות שהוא מקבל הערצה וחיבה דתית רבה. הקדושה שמורה לפילוסופיה הדתית היישומית ולטכנולוגיית הריפוי הרוחני אותן הוא גילה ופיתח, ולהן בלבד. אף על פי כן, סיינטולוגים רואים את מר האברד בתור דמות ייחודית במינה בהיסטוריה האנושית והקוסמית מאחר והוא לבדו מצא את הנתיב לעבור דרך המוות ודרך כל אותן "חתיכות של מוות" אשר גוזלות מהחיים את הבריאות הטבעית והאושר ואת המודעות והיכולת העל-טבעית שלהם. אכן, סיינטולוגים מאמינים שהמייסד שלהם, שלאחר מותו שוחרר מהמגבלות של הגוף שלו ומכדור הארץ הזה, ממשיך בכיבוש שלו של החיים "בהמשך המסלול בצד השני של הגשר".

סיינטולוגיה לא פיתחה את המשרעת המלאה של בעלי תפקיד מיוחדים דתיים שניתן למצוא במסורות דתיות ותיקות יותר. אין שום מקום עבור "מרפאים" או "קדושים" ואין שום צורך "בנביאים" או ב-"רפורמטורים" על פי האמונות והפרקטיקות של סיינטולוגיה. אבל התפקידים הגנריים של "כומר" ו-"מורה" התבססו היטב, למרות שסיינטולוגים מתייחסים לפונקציונרים הדתיים הללו בתור יועצים רוחניים ובתור חברי צוות של כנסיית הסיינטולוגיה. יועצים רוחניים של סיינטולוגיה מוסמכים כיאות על-ידי הכנסייה עם סיומו של מסלול הלימודים המתאים וההתמחות ואז, כיועצים רוחניים מוסמכים, הם מקבלים סמכות מיוחדת לבצע שירותי סופשבוע, חתונות, טקסי הענקת שם והלוויות כמו גם העברת השירותים המתאימים של אודיטינג והכשרה רוחניים. חברי צוות של סיינטולוגיה עוברים הכשרה במגוון של לימודי התמחות ותפקידי ניהול ברמות ובשלוחות השונות של ארגוני הכנסייה. יועצים רוחניים וחברי צוות מסוימים של סיינטולוגיה שייכים גם למסדר דתי מיוחד שנקרא הארגון הימי, שחבריו חותמים על חוזה לשרת במשך מיליארד שנים ואשר עובדים יחד כדי לדאוג שהכנסיות והמיסיונים של סיינטולוגיה יעלו אנשים במעלה הגשר, ובכך יקדמו את השאיפה של הכנסייה של הפיכת הפלנטה הזאת ובסופו של דבר את היקום לקליר. לבסוף, סיינטולוגיה גם מפיצה את האמונות והעיסוקים הדתיים שלה דרך אנשים מסורים מאוד ובעלי הכשרה גבוהה שאינם בעלי תפקיד בכנסייה, אשר גם הם מסוגלים להעביר אודיטינג רוחני ורמות מתאימות לציבור של סיינטולוגיה.

IV.III. סיכום

מתוקף הכשרתי המקצועית והמחקר האקדמי המסוכם לעיל, אני משוכנע שסיינטולוגיה היא דת בכל ההיבטים של המילה. אין ספק שהדיסציפלינות הרוחניות של סיינטולוגיה וההתגלמויות הממסדיות שלה הן ייחודיות, כיאות לדת חדשה שמבקשת לשלב את הרוחניות של דתות המזרח ואת האותנטיות ההיסטורית של דתות המערב בתנועה "פאן-דתית" אשר מכבדת מסורות דתיות אחרות בעוד היא עצמה מתעלה אל מעבר להן. אף על פי כן, סיינטולוגיה עומדת בבירור בהגדרה האקדמית של כל מסורת דתית, פועלת בבירור להגשמת השאיפות של כל חיפוש דתי, ומציגה בבירור את המאפיינים של כל קהילה דתית.

סיינטולוגיה עונה באופן ברור על ההגדרה האקדמית של כל מסורת דתית, שואפת באופן ברור להגשמת היעדים של כל חיפוש דתי, ומפגינה באופן ברור את הממדים של כל קהילה דתית.

IV. ניתוח של סיינטולוגיה בתור קהילה של סגידה דתית
הורד את הספר הלבן