במאמר הזה מ-1995, פרופסור לוני ד׳ קליבר סוקר בקצרה את ההיסטוריה של פרישה ממסורות דתיות שונות ואז בוחן את חוסר המהימנות של פורשים (חברים לשעבר בדת) מתנועות דתיות חדשות. "אני משוכנע מתוקף ההכשרה המקצועית שלי והמחקר האקדמי שלי", טוען ד"ר קליבר, "שתקשורת ההמונים, הקהילה האקדמאית, המערכת המשפטית או סוכנויות הממשלה, לא צריכים לקבל את הפורש כמקור מהימן של מידע על תנועות דתיות חדשות באופן לא ביקורתי. תמיד יש להתייחס אל הפורש כאל אדם עם נטייה לספק תיאור משוחד של האמונות והפרקטיקות הדתיות של הפעילויות והקהילות הדתיות הקודמות שלו או שלה". בנוסף, הוא מציין שלרוב הפורשים אין טענות נגד הדת שלהם לשעבר ולמעשה מסתכלים אחורה על ההתנסות שלהם במידות שונות של חיוביות. "העזיבה שלהם", הוא מסכם, "מתרחשת בדרך כלל ללא אירועים מיוחדים, מכיוון שרוב האנשים אשר חוברים לתנועות כאלה מתייחסים לניסיון העבר שלהם באופן חיובי כצעד נוסף במסע הרוחני האישי שלהם". "על דרך הניגוד", הוא כותב, "ישנו מספר קטן בהרבה של פורשים המסורים עמוקות להביך ולפגוע בתדמית של הקהילות הדתיות שבעבר דרשו את נאמנותם ... אין ספק שהאויבים המסורים והעקשניים האלה של הדתות החדשות מציגים תמונה מעוותת של הדתות החדשות לציבור, לאקדמיה ולבתי-המשפט כתוצאה מהזמינות הנלהבת והלהיטות שלהם להעיד כנגד הפעילויות והקשרים הדתיים הקודמים שלהם. פורשים כאלה תמיד פועלים על בסיס תרחיש אשר מזכה אותם מכל אשמה על-ידי הטלת האחריות לפעולות שלהם על הקבוצה הדתית. יותר מכך, התרחישים השונים של שטיפת מוח שלעתים כה קרובות הוטחו כנגד התנועות הדתיות החדשות הופרכו בצורה מוחצת וחד משמעית על-ידי מדענים למדעי החברה וחוקרי דת כלא יותר מאשר מאמצים מחושבים להכפיש את האמונות והעיסוקים של דתות לא קונבנציונליות בעיני גופי ממשלה ודעת הציבור ... בקיצור, פורשים שנטשו דתות חדשות כפי הנראה לא עומדים בסטנדרטים של אובייקטיביות אישית, מיומנות מקצועית והבנה מושכלת שנדרשת מעדים מומחים".
לוני ד' קליבר, Ph.D., (2004-1932) היה פרופסור ללימודי דת ויו"ר המחלקה באוניברסיטה המתודיסטית הדרומית בדאלאס, טקסס. הוא קיבל תואר ראשון בהצטיינות בפסיכולוגיה מאוניברסיטת הרדין-סימונס (1955), תואר שני בתיאולוגיה בהצטיינות במדרשה התיאולוגית של יוניון בניו-יורק (1959), ותואר Ph.D. בדת ובפילוסופיה מאוניברסיטת דיוק (1963). ד"ר קליבר גם החזיק במינוי בפקולטה במשרה מלאה במחלקה לפילוסופיה באוניברסיטת טקסס באל-פאסו (1965-1962), במחלקת הדת באוניברסיטת טריניטי סן אנטוניו (1969-1965), ובמחלקה ללימודי דת באוניברסיטת וינדזור של אונטריו, קנדה (1975-1969). הוא כתב עשרות מאמרים וספרים רבים על פילוסופיה ולימודי דת, לרבות 'נצרות רדיקלית: התיאולוגיות החדשות בפרספקטיבה' (1968); 'ספקטרום מנופץ: סקירה של תיאולוגיה מודרנית' (1981); 'שפל הרוח הנורא: מאמרים על דת ומהפכה בפרספקטיבה חוצת תרבויות' (1987); 'המקרה של דָאקְס: מאמרים על אתיקה רפואית ומשמעות אנושית' (1989) ו-'ה' ריצ'רד נייבור' (1991). ד"ר קליבר היה חבר במשך שנים רבות באגודה האמריקנית של פרופסורים באוניברסיטה, האקדמיה האמריקאית של דת, האגודה לחקר מדעי של הדת, האגודה התיאולוגית האמריקאית, האגודה הקנדית ללימודי דת, האגודה התיאולוגית הקנדית והמועצה ללימודי דת.
סיינטולוגיה, מדע החברה והגדרה של הדת
מאת ג׳יימס א׳ בקפורד, פרופסור לסוציולוגיה, אוניברסיטת וורוויק, אנגליה
שינוי חברתי ותנועות דתיות חדשות
מאת בריאן ר׳ וילסון,
עמית אמריטוס לסוציולוגיה, אוניברסיטת אוקספורד
כנסיית הסיינטולוגיה
מאת יוהה פנטיקיינן, מריה פנטיקיינן, אוניברסיטת הלסינקי, פינלנד
היחסים בין סיינטולוגיה לדתות אחרות
מאת פומיו סאוואדה, המחזיק השמיני של סודות השינטו יו-איטסו, הדת העתיקה ביותר ביפן; נשיא, מרכז אהלו-לבית
האופי הדתי של סיינטולוגיה
מאת ג'ופרי פארינדר, כומר מתודיסטי, פרופסור, לימוד השוואתי של דתות, אוניברסיטת לונדון
פילוסופיה דתית, דת וכנסייה
מאת ג"ק אוסת'ויזן, פרופסור במחלקת המדע של הדת, אוניברסיטת דרבן-ווסטויל, נטאל, דרום-אפריקה
סיינטולוגיה דת חדשה
מאת מ׳ דארול בריאנט, הפקולטה ללימודי דתות, מכללת רניסון, אוניברסיטת ווטרלו, אונטריו, קנדה
המתכחשים לדת ותנועות דתיות חדשות
מאת בריאן ר׳ וילסון,
עמית אמריטוס לסוציולוגיה, אוניברסיטת אוקספורד
סיינטולוגיה: ניתוח והשוואה של השיטות והדוקטרינות הדתיות שלה
מאת בריאן ר׳ וילסון,
עמית אמריטוס לסוציולוגיה, אוניברסיטת אוקספורד
מהימנותן של עדויות הפורשים על תנועות דתיות חדשות
מאת לוני ד' קליבר, Ph.D. פרופסור ללימודי דת
הארגון הימי ותפקידו במסגרת דת סיינטולוגיה
מאת פרנק ק' פלין, Ph.D. פרופסור אורח ללימודי דת
ניתוח קצר של אופייה הדתי של סיינטולוגיה
מאת ג' גורדון מלטון, אוניברסיטת ביילור, סמואל ס' היל, גארי ד' בומה, אירווינג הקסהאם
הדרשות של דת הסיינטולוגיה
מאת בריאן ר׳ וילסון,
עמית בדימוס לסוציולוגיה, אוניברסיטת אוקספורד
האם סיינטולוגיה היא דת?
מאת אלן ו׳ בלאק, פרופסור חבר לסוציולוגיה, אוניברסיטת ניו אינגלנד, ארמידייל, ניו-סאות׳ ויילס, אוסטרליה
האם סיינטולוגיה היא דת?
מאת דין מ׳ קלי, המועצה הלאומית של כנסיות ישו בארה״ב
סובלנות דתית ומגוון הדתות
מאת בריאן ר׳ וילסון,
עמית אמריטוס לסוציולוגיה, אוניברסיטת אוקספורד
סיינטולוגיה, דת בדרום-אפריקה
מאת דייוויד צ׳ידסטר, פרופסור לדת השוואתית, אוניברסיטת קייפטאון, דרום-אפריקה
סיינטולוגיה: דת אמיתית
מאת ארבנו אלונזו גלאן, דוקטור לפילוסופיה ומוסמך בתיאולוגיה, האוניברסיטה הגרגוריאנית ברומא
סיינטולוגיה: דרך לזיהוי עצמי רוחני
מאת מייקל א' סיוורטסב, האקדמיה למדעים של מוסקבה
סיינטולוגיה: קהילה של סגידה דתית
מאת לוני ד' קליבר, האוניברסיטה המתודיסטית הדרומית
סיינטולוגיה והגדרות מודרניות של דת במדעי החברה
מאת אלחנדרו פריחריו, פרופסור חבר בסוציולוגיה, האוניברסיטה הקתולית של ארגנטינה, בואנוס איירס
סיינטולוגיה והאסלאם מחקר על קווי דמיון
מאת פומיו סאוואדה, המחזיק השמיני של סודות השינטו יו-איטסו, הדת העתיקה ביותר ביפן; נשיא, מרכז אהלו-לבית
סיינטולוגיה ודת
מאת כריסטיאן וונק, רקטור, הפקולטה למחקר השוואתי של דתות, אנטוורפן, בלגיה
סיינטולוגיה: השוואה לדתות המזרח והמערב
מאת פר-ארנה ברגלי, פרופסור, להיסטוריה של הדת, אוניברסיטת שטוקהולם
סיינטולוגיה הקוסמולוגיה, האנתרופולוגיה, מערכת האתיקה והמתודולוגיות שלה
מאת רג'י דריקבורג, פרופסור לסוציולוגיה של הדת באוניברסיטת ליל III, צרפת
סיינטולוגיה – מבנה ההיסטוריה המורפולוגית שלה
מאת דריו סבטוצ׳י, פרופסור להיסטוריה של דתות, אוניברסיטת רומא
טבעה האמיתי של סיינטולוגיה
מאת הארי היינו, פרופסור לתיאולוגיה, אוניברסיטת טמפרה, פינלנד
סיינטולוגיה: הסימנים של דת
מאת פרנק ק׳ פלין, פרופסור נלווה ללימודי דת, אוניברסיטת וושינגטון