עוד מראשיתו ארגון הסיינטולוגיה הכיר בכך שחופש הדת הינו זכות אדם בסיסית. בעולם שבו סכסוכים נגרמים בעיקר בשל חוסר סובלנות לאמונות ומנהגיהם הדתיים של אחרים, במשך יותר מחמישים שנה, ארגון הסיינטולוגיה, הפך את השמירה על חירות דתית לדאגה בעדיפות עליונה.
מרכיב חיוני בשמירת זכות אדם בסיסית זו הוא הבנת הזכות לחופש דת או אמונה ומשמעותה בכפוף לעקרונות זכויות האדם האוניברסליות והחוק הבינלאומי לזכויות האדם.
משום כך, חוברת חדשה של ארגון הסיינטולוגיה, מהו חופש הדת?, מיועדת ליידע את הציבור בנוגע לאופיה המפורט והמורכב של הזכות לחופש דתי עבור מאמינים וארגונים דתיים מכל אמונה.
בעיות הקשורות לחופש דתי, מרדיפות של מיעוטים דתיים לבעיות שסובבות סביב סגידה דתית, אמונות, פולחנים, ביטוי, התאגדות, לבוש, סמלים, חינוך, אפליה ברישום ובמקום העבודה, השיגו מקום בולט בכותרות בעולם כולו. עם זאת, רבים אינם מבינים אילו זכויות מסווגות תחת הכותרת של חופש דת או אמונה או מהו פירושו האמיתי של המונח.
הסטנדרטים של זכויות האדם בזירה הבינלאומית
תנאי מפתח לגבי חופש דת
הסטנדרטים המדויקים לזכויות האדם בנוגע לחופש הדת מפורטים בהסכמים בינלאומיים העוסקים בזכויות אדם, לרבות ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם, האמנה הבינלאומית לזכויות אזרחיות ופוליטיות, האמנה האירופית להגנת זכויות אדם וחירויות יסוד, הכרזת האו״ם למיגור כל הצורות של אי-סובלנות ואפליה המבוססות על דת או אמונה, הסכמי הלסינקי, הסכם וינה, קווים מנחים של הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה על האישיות המשפטית של קהילות דתיות וחקיקות הקשורות לדת, וקווים מנחים של האיחוד האירופי על הקידום וההגנה על חופש הדת.
קרא את המסמךארגון הסיינטולוגיה
וחופש הדת
חופש הדת מבוטא במפורש ומובע ללא סייג בכל כתבי הסיינטולוגיה. לא רק שכל היועצים הרוחניים של סיינטולוגיה נדרשים כחלק מהסמכתם לייעוץ רוחני להכיר את הדתות הגדולות, אלא שעיקרי האמונה של הדת, שנכתבו זמן קצר לאחר שארגון הסיינטולוגיה הראשון, שנוסד בקליפורניה בפברואר 1954, הכריז ״שלכל בני האדם יש זכויות שלא ניתן לשלול מהם ליצור, לבחור, לסייע או לתמוך בארגונים, בדתות ובממשלות שלהם״. באותה שנה, 1954, מייסד הסיינטולוגיה, ל. רון האברד פרסם את תקנון הסיינטולוג כדי לספק לחברי ארגון הסיינטולוגיה החדש קווים מנחים במאבק למען זכויות אדם וצדק חברתי דרך פעולות של רפורמה חברתית. התקנון מבטיח שכל סיינטולוג מתחייב ״לתמוך בחופש הדת״.
לא יכול להיות שום חופש אמיתי ללא אחריות. לכן ארגון הסיינטולוגיה מאמין שלארגונים דתיים יש את הזכות והחובה לעסוק במעשים טובים שמועילים לחברה. אכן, מר האברד גרס שהתדרדרותה של ההשפעה הדתית מנבאת התדרדרות ברמה התרבותית של הציוויליזציה:
״כאשר לדת אין השפעה בחברה, או כאשר ההשפעה שלה נפסקת, המדינה יורשת את כל הנטל של מוסריות ציבורית, פשיעה וחוסר סובלנות״, הוא כתב. ״ואז היא חייבת להשתמש בענישה ובמשטרה. אולם זה לא מצליח היות ולא ניתן לאכוף בהצלחה רבה מוסריות, הגינות וכבוד עצמי שאינם טבועים באינדיבידואל. רק באמצעות מוּדעוּת רוחנית והחדרת ערכן הרוחני של הסגולות האלה אפשר לגרום להן להתרחש. חייבים להיות יותר שיקול דעת ויותר מוטיבציה רגשית להיות מוסרי, וכו׳, מאשר איוּם בהטלת משמעת על האדם.״
התמיכה של ארגון הסיינטולוגיה בהגנה על חופש הדת כוללת את ההכרה שחופש הדת חייב לכלול את הנכונות לאפשר לאחרים להמשיך לעסוק בדת שהם בחרו או להמיר את דתם. זה יכול להתרחש רק בחברה שמזהה את ההבדל בין דת למדינה ושלא רק לדת אחת מותר לאמץ לעצמה תפקיד דומיננטי בענייניה של הממשלה. ב-׳הכרזה על הדת, זכויות האדם והחברה׳, שפורסמה בספטמבר 2003, ארגון הסיינטולוגיה הבהיר את ההגדרות של חופש הדת ואת האחריות שהזכות הזאת מטילה על ממשלות באופן ספציפי:
״כל הגבלה על החופש לבטא דת או אמונה תותר רק אם היא א) קבועה בחוק, ב) נחוצה כדי להגן על בטיחות הציבור, הסדר, הבריאות או ערכי המוסר ו-ג) משתמשת באמצעים הכי פחות מגבילים הדרושים כדי להבטיח שהיא מיושמת באופן שאינו פוגם באדם ובזכויותיו הכלליות לחופש מחשבה, מצפון ודת. אסור למדינות להשתמש לרעה באכיפת החוק או בסמכויות רגולטוריות כדי להצדיק פעולות שבאופן ישיר או עקיף פוגעות באמונות דתיות או בפעילויות דתיות. ניסיונות תחת המסווה של אכיפת חוק כדי להעמיד לדין יחידים או קבוצות על העיסוק בדתם מהווים משפטי כפירה המפרים חירויות בסיסיות.״
הצהרות אלו נובעות מההתנסויות של ארגון הסיינטולוגיה וגם מתצפיותיו על מצוקות שבפניהן עמדו ארגונים דתיים אחרים לאורך ההיסטוריה. היום ממשלות של מדינות רבות הכירו באופן רשמי בסיינטולוגיה כדת. האופי הדתי שלה אושר במאות החלטות שיפוטיות ואדמיניסטרטיביות במדינות ברחבי העולם. זה לא תמיד היה כך. עוד בימיו הראשונים, ארגון הסיינטולוגיה הותקף בעוינות אכזרית על-ידי גורמים אינטרסנטים שראו בהופעתה של דת חדשה המציעה פתרונות לבעיות החיים איום על פעילויותיהם. לפיכך, ארגון הסיינטולוגיה היה צריך להילחם על מנת לזכות בזכותו לחירות דתית. בכך, הארגון שמר על זכויותיהן של כל הדתות והניצחונות שלו סללו נתיב שאחרים יכלו לצעוד בו.
חופש הדת, כמובן, מבוטא במסגרת של חוקה לאומית של כל אומה דמוקרטית וגם בהרבה אמצעים בינלאומיים למען זכויות אדם. אבל דרושה יותר מאשר הצהרה כתובה. בדיווחו המיוחד של מגיש דו״ח האו״ם בינואר 2004 למושב השישים של נציבות האו״ם לזכויות האדם, על חופש הדת והאמונה צוין ש-״... במקרים רבים, מדינות לא עמדו בהתחייבויותיהן לגבי זכויות האדם בנוגע לחופש הדת״, והוא מדגיש שהתחייבויות אלה ״אינן מוגבלות להתחייבות השלילית להימנע מהפרת הזכות לחופש דת או אמונה, הן גם כוללות את המחויבות החיובית להגן על האנשים שנמצאים תחת הסמכות השיפוטית שלהם מכל הפרות של זכויותיהם, לרבות אלה המבוצעות על-ידי אנשים או גופים אחרים שהם לא המדינה״.
בעידן זה של מסעות בין-יבשתיים ותקשורות בינלאומיות מיידיות, חברות רב-תרבותיות ורב-דתיות חייבות להיות הייעוד שלנו. קבוצות דתיות, גזעיות ואתניות צריכות ללמוד לכבד אחת את השנייה ולחיות בשלום וידידות. כשמתרחש פילוג, זהו מתפקידם של ארגונים דתיים להתערב על מנת לעזור לגשר על המחסומים ולפתור את הסכסוך. זוהי אחריות שארגון הסיינטולוגיה מתייחס אליה ברצינות ומשתדל למלא מאז הקמתו.
משאבים נוספים על חופש הדת
להלן תקציר של הסטנדרטים הבינלאומיים של זכויות האדם בנוגע לחופש הדת כפי שהובעו בפרסומים של הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה (OSCE), הפרלמנט של האיחוד האירופי ונציבות ארצות-הברית של חופש דת בינלאומי.
קווים מנחים על האישיות המשפטית של קהילות דתיות או מאמינות
המוציא לאור: הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה
תאריך: 4 בפברואר 2015
קווים מנחים לסקירה של חקיקה הקשורה לדת או לאמונה
המוציא לאור: הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה
תאריך: 28 בספטמבר 2004
חופש דת או אמונה: חוקים המשפיעים על המבנה של קהילות דתיות
המוציא לאור: הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה
תאריך: 16 בספטמבר 1999
קווים מנחים של אירופה לגבי הקידום וההגנה על חופש הדת או האמונה
המוציא לאור: הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה
תאריך: 24 ביוני 2013