ד. עיסוק מעשי בסיינטולוגיה – אודיטינג

העיסוק המעשי המרכזי של סיינטולוגיה נקרא אודיטינג, מהמילה הלטינית audire שפירושה להקשיב. האדם עונה על שאלות שנשאלות על-ידי האודיטור ("האדם שמקשיב"), ובכך מביא את עצמו למצב עליון של מיינד ורוח, וזוכה לריפוי מחלות פסיכוסומאטיות של הגוף. הדבר דומה ביותר למספר דתות שינטו חדשות הנובעות ממסורות הדת היואי-איטסו שינטו אשר קיימת ביפן כבר 1,400 שנה.

יסודות המחשבה של סיינטולוגיה התחילו עם מחקרו המוקדם של מר האברד בשנות השלושים של המאה העשרים, תקופה שבה חיפשו דתות השינטו החדשות ביפן אמצעים דתיים מעשיים לרפא את הרוח. אודיטינג החל בארה"ב בשנת 1950, כאשר פורסם הספר 'דיאנטיקה: המדע המודרני של בריאות הנפש‏'. בספר זה הציג מר האברד איך יכול אדם להגיע למצב הידוע בשם קליר – אדם החופשי ממה שנקרא המיינד הריאקטיבי. ניתן להשוות זאת למצב בשם "סאטורי" או אפילו "נאיקאן" בבודהיזם. במספר דתות שינטו, אדם עושה מדיטציה על חוויות ילדותו או חייו הקודמים תחת הדרכתו של מורה, על מנת להתבונן בחייו העכשוויים. אודיטינג, שגם אותו ניתן לתאר כהתבוננות בחיי העבר, בין אם זאת הילדות או חייו הקודמים של האדם, יכול גם להביא את אותו רעיון ולאותה הבנה של מצבו הנוכחי של האדם.

הדרך שבה מבצעים אודיטינג נלמדת בחדרי לימוד של סיינטולוגיה הנקראים אקדמיות וחדרי קורסים. שם, בהדרכתו של מפקח, התלמיד קורא ומתרגל טכניקות של אודיטינג. אודיטינג הוא עיסוק שבו אודיטור בעל הכשרה שואל אדם שאינו קליר שאלות לגבי עברו. אדם אשר מקבל את האודיטינג הזה נקרא "פרקליר" (קדם-קליר‏), היות והוא עדיין לא קליר. כאשר הפרקליר עונה על השאלות שהאודיטור שואל אותו, הוא חווה הקלה ממתח, שיפור במצבו הנפשי ושקט נפשי, ותחושה כללית של רווחה רוחנית. תקופת ההכשרה כדי להפוך לאודיטור מיומן משתנה, אבל היא יכולה להימשך מכמה חודשים עד שנים, תלוי ברמות המיומנות ומקצוענות שהאודיטור שואף להגיע אליהן.

בדת האָמוטו, משתמשים עדיין ב-"נייקאן" על מנת לשקם נוער עבריין, ופעילות זו זכתה למספר ציוני שבח ממשלתיים במחוזות יפן השונים. בדומה, יש לסיינטולוגיה תוכניות שיקום לנוער הפועלות בארצות רבות בעולם. כמובן שיש קווי דמיון בין נייקאן לבין אודיטינג, אך הם שונים מיסודם. זו דוגמה לכך ששתי דתות מטפלות באותה בעיה מתוך שתי נקודות מבט תרבותיות שונות, ומגיעות לתשובות שיש בהן קווי דמיון ברורים לעין. באודיטינג, האדם מספר לאודיטור בפרטי פרטים על הדברים מעברו שמטרידים את חייו, בעוד שב-"נייקאן" מתבונן האדם בעצמו תחת הדרכתו של מורה. התוצאה הסופית בשני העיסוקים היא שיפור ההתנהגות הרוחנית והתחדשות ההתנהגות האתית.

בעיסוק המעשי בסייצ'י-נו-איֽה, הנקרא "סין-סו-קאן", מכשירים אדם לעמת את עצמו דרך עברו. גם לעיסוק זה יש קווי דמיון עם אודיטינג. בשני העיסוקים צריך האדם לעמת את עברו.

בסיינטולוגיה יש נתיב מדורג להארה שנקרא 'הגשר לחופש המוחלט'. התוצאה מהמסע הזה על הגשר, על-ידי קבלת אודיטינג והכשרה איך לתת אודיטינג, אינה רק הארה גדולה, אלא גם נוכחות רוחנית מקבילה ל-"צ'ין-קון-קי-שין", הסוד הגדול של דת השינטו, שפירושו "להרגיע את רוח האדם כך שהיא תוכל לחזור למצבה האלוהי".

בסיינטולוגיה יש נתיב מדורג להארה שנקרא 'הגשר לחופש המוחלט'. התוצאה מהמסע הזה על הגשר, על-ידי קבלת אודיטינג והכשרה איך לתת אודיטינג, אינה רק הארה גדולה, אלא גם נוכחות רוחנית מקבילה ל-"צ'ין-קון-קי-שין", הסוד הגדול של דת השינטו, שפירושו "להרגיע את רוח האדם כך שהיא תוכל לחזור למצבה האלוהי". שני הרעיונות האלה דומים ביותר. פעילות זו מבוצעת במספר דתות שינטו, כולל האקה שינטו, אשר נוסד בשנת 1025 לספירה.

שיפור מצבם של אנשים בעזרת פעילויות ריפוי רוחניות טבעיות הוא עיסוק נפוץ בדתות היפניות, וגם בכמה דתות נוספות. דתות כגון סייצ'ו-נו-איֽה, סקאי-קיוסי-קיו, שינטו-טנקוקיו, אנאנאי-קיו, ואחרות מתעניינות מאוד בעיסוקים המגלמים את מצב הצ'ין-קון-קי-שין. מספר החסידים הוא כעשרים מיליון איש. למרות שהטכניקות שלהן עשויות להיות שונות, מטרותיהן ושאיפותיהן דומות מאוד למטרת האודיטינג של סיינטולוגיה שמיועד להעביר את העוסקים לשלבים גבוהים יותר של 'הגשר לחופש המוחלט', שלב אחר שלב.

ישנם תיאורים למצב זה גם בדתות מרכזיות אחרות בעולם. באסלם יש מושג שנקרא "אימאם זאמאם" שפירושו אדם כה נאור עד שהוא יכול לתפוש את כל שבעת המשמעויות של הקוראן הקדוש.

גם בווידוי הנוצרי האדם צריך לעמת את עברו. גם זה דומה לסיינטולוגיה שיש בה נוהל וידוי. האדם צריך להסתכל לאחור לעברו, להתמודד עם העובדה שאדם נוסף שותף להתבוננות זו – האודיטור – ולהתוודות. התוצאה דומה בשתי הדתות – השתפרות הרוחניות והתחדשות בחיים.

דבר זה מחזיר אותנו שוב לנבואתו של בודהא, שניבא שיום אחד המאטייה ישחרר את האדם מהדברים אשר עוצרים אותו. ביפן, הנבואה לגבי המאטייה שונה מהנבואה הרשומה בקאנון הפאלי. ביפן הנבואה היא לא בהכרח שאדם מסוים יחזור לסיים את העבודה, אלא שלאדם יכולה להיות דרך לחזור למצב הרוחני שמדובר עליו בנבואה. דתות רבות ביפן, הן בודהיסטיות והן שינטו, ממתינות שאירועים אלה אכן יתרחשו. לסיינטולוגיה אכן יש את האמצעים להגביר את היכולת הרוחנית של האדם. יפן היא מדינה שבה הדתות מדגישות את הגברת היכולת הרוחנית של האדם. מנקודת מבט יפנית, סיינטולוגיה היא אכן דת שדומה לדתות אחרות שכבר קיימות ביפן.

ה. טקסים
הורד את הספר הלבן