IV. האופי הדתי של אמונות הסיינטולוגיה

אם משווים את סיינטולוגיה לארגונים חילוניים הטבע הדתי של כמה מהאמונות שלה עד מהרה מתבהרים, גם אם היא עדין לא פיתחה תיאולוגיה מורכבת. זה די שונה מחברות פוליטיות שאין להן שום עניין ספציפי בנשמות בנות-אלמוות. בדומה לכך היא שונה ממועדונים חברתיים, כמו ה-Oddfellows או 'המסדר המאוחד הנאמן של אנגלו-סקסונים'. זה יותר דומה לבונים החופשיים שמאמינים באלוהים, האדריכל הנשגב, ובישויות רוחניות. אבל הבונים החופשיים אמרו לעתים קרובות שהארגון שלהם הוא לא דת. בחלקים רבים של אירופה, לפחות עד לאחרונה, הבונים החופשיים היו מאוד נגד כמורה, מעין דת לא-דתית. אבל בבריטניה ובארצות-הברית הבונים החופשיים היו לעתים קרובות גם חברים בכנסיות מבוססות ורצו להראות שהם לא הולכים אחר דת יריבה, אלא אחר תקנון מוסרי ותמיכה בדת אמיתית.

התייחסות קצרה נוספת אפשרית לתנועות דתיות עתיקות ומודרניות. הג'אינים של הודו מאמינים בנשמות רבות אבל לא באלוהים, ועם זאת הם נחשבים לדת. הבודהיסטים לא מאמינים באל עליון ולא בנשמה שניתנת לתיאור, למרות שיש הבדלים בין תיאוריה לעיסוק המעשי, אבל הם אחת הדתות העולמיות והמיסיונריות הראשיות. הוגי דעות הינדים רבים של ודנטה הם לא-דואליסטים, שמאמינים שבן אנוש ואלוהות אחד הם, כיוון שנפש האדם היא הנפש האוניברסלית. זה לא אלוהים, במשמעות המשפטית הנוצרית או המערבית, ועם זאת הינדואיזם היא דת ראשית. בזמנים מודרניים לניאו-ודנטה הודית היתה השפעה נרחבת באירופה ואמריקה, כי לימודיה היו שונים הן מהדוֹגמה הנוקשה של רוב דתות המערב והן מחומרנותו של הרבה מהמדע המודרני.

המייסד וה-'יעדים' מצהירים שהמטרה היא לשחרר את האדם מהכבלים ש-"ביקשו להפחית אותו עד למעמד של תאים, מוח וגוף, שקר 'מדעי' שגרם לנזק בלתי יתואר לאדם ואשר, אלא אם כן יתוקן, בסופו של דבר יוביל להשמדה מוחלטת".

נראה שסיינטולוגיה אימצה מן ההתחלה ובתור דוקטרינה בסיסית גישה רוחנית לחיים. המייסד וה-'יעדים' מצהירים שהמטרה היא לשחרר את האדם מהכבלים ש-"ביקשו להפחית אותו עד למעמד של תאים, מוח וגוף, שקר 'מדעי' שגרם לנזק בלתי יתואר לאדם ואשר, אלא אם כן יתוקן, בסופו של דבר יוביל להשמדה מוחלטת".

ושוב, "האדם הוא בראש ובראשונה רוח, בת אלמוות ובאופן בסיסי בלתי ניתנת להשמדה".

ה. סיכום
הורד את הספר הלבן