אירווינג הקסהאם, Ph.D.
ד"ר הקסהאם כתב ב-1978:
ביקשו ממני את דעתי המקצועית לגבי הסטאטוס של סיינטולוגיה בתור דת. למדתי חומרים של סיינטולוגיה, דיברתי עם חברים בה וקראת ספרים על סיינטולוגיה. כתוצאה מעבודה זו, אני נמצא עכשיו בעמדה שאני יכול לדבר על הסטאטוס של סיינטולוגיה כדת.
אולי כדאי שאומר כמה דברים על עצמי כדי לאפשר לכל אדם העשוי לקרוא דברים אלה לשפוט את תקפותן של מסקנותיי.
אני נוצרי אוונגליסטי ובעל תואר ראשון בלימודי דת מאוניברסיטת לנקסטר שבה למדתי עם הפרופסור ניניאן סמארט. לאחר מכן חקרתי את ההיסטוריה של דת באוניברסיטת בריסטול עם הכומר פ"ב וולבורן. בתור בוגר של תואר ראשון התמקדתי בעבודתי באינטראקציה בין דת לחברה, במהלך לימודי לתואר שני התמקדתי בתנועות דתיות בבריטניה ובמהלך הדוקטורט שלי על הקשר בין הקלוויניזם ללאומנות האפריקאנרית בדרום-אפריקה. מאז שסיימתי את לימודי המשכתי להתעניין בדת בדרום-אפריקה ובתנועות דתיות חדשות בחברה המערבית. כרגע אני ממלא את התפקיד של פרופסור משנה בנושא הפילוסופיה של דת במכללת רג'נט בוונקובר. מכללת רג'נט היא מכללה תיאולוגית לתארים מתקדמים המסורה לדת הנצרות.
אחת הבעיות העיקריות בעת דיון בטבע הדתי של כל תנועה, זאת השאלה לגבי ההגדרה של דת. למרות שהמלומדים מציעים הגדרות שונות רבות של דת, ניתן לחלק את ההגדרות האלה, בקווים מאוד כלליים, לשתי קטגוריות עיקריות. יש את ההגדרות שמגדירות את הדת מהבחינה של ארגון בעל מאפיינים של כת ויש את ההגדרות שמגדירות דת במונחים של דרך חיים. כדי להעריך את האופי הדתי של סיינטולוגיה התחלתי עם ההגדרה שנתן פרופסור ניניאן סמארט, שהוא אחד השמות המובילים בעולם בתחום של לימודי דת וחקר הדת. ההגדרה הזאת ניתנה בקוֹלוֹקְוִיּוּם באוניברסיטת לנקסטר בדצמבר 1969 וניתן למצוא אותה במאמר מאת פרופסור סמארט שנקרא "המשמעות ב- והמשמעות של דת". בסוף החלק הראשון במאמר, פסקת סימוכין 2.60, פרופסור סמארט נותן את ההגדרה הבאה:
סדרה של טקסים ממוסדים שניתן לזהותם עם מסורת, שמבטאים או מעוררים תחושות פולחניות ומכוונים למקור אלוהי או נשגב שניתן לראותו בהקשר לסביבה האנושית הפֶנוֹמֶנוֹלוֹגִית, ושמתוארים, לפחות בחלקם, בעזרת מיתוסים או מיתוסים ודוקטרינות.
זה גם ברור לעין שניתן לסווג את סיינטולוגיה בתור דת על סמך ההגדרות שרואות את הדת בתור דרך חיים טוטלית.
על סמך ההגדרה הזאת ומה שלמדתי לגבי סיינטולוגיה, זה ברור לעין שהכתבים והעיסוקים של סיינטולוגיה בקולומביה הבריטית אכן מצביעים על כך שסיינטולוגיה צריכה להיות מוגדרת בתור דת. זה גם ברור לעין שניתן לסווג את סיינטולוגיה בתור דת על סמך ההגדרות שרואות את הדת בתור דרך חיים טוטלית. בהקשר זה אני אפנה אותך לעוד מאמר שפורסם בקוֹלוֹקְוִיּוּם באוניברסיטת לנקסט ב-1969 מאת הכומר פ"ב וולבורן. שמו של המאמר "לעבוד לעבר חיסול המושג של דת". במאמר זה וולבורן מעלה טיעונים חזקים שיש להבין דת בתור דרך חיים טוטלית ולא רק בתור פעילות עם מאפיינים של כת. על סמך ההגדרה שלו אין שום קושי לזהות את סיינטולוגיה בתור דת.
לסיכום הייתי רוצה להוסיף שעמדתי האישית לגבי אופייה הדתי של סיינטולוגיה דומה לעמדתו של ד"ר רוי וואליס. כמוני, גם הוא מאמין שסיינטולוגיה היא ביטוי אמיתי של אמונה דתית. וכמוני, הוא מעביר ביקורת על אמונות ועיסוקים מסוימים בדת הסיינטולוגיה. להצהרה לעיל יש להוסיף את ההסתייגות שיש לי ביקורת על תנועות דתיות רבות אחרות.
אירווינג הקסהאם
6 בפברואר 1978
בזמן כתיבת מאמר זה, ד"ר הקסהאם היה פרופסור משנה בנושא הפילוסופיה של דת, מכללת רג'נט, ונקובר, קולומביה הבריטית, קנדה.