III. סיכום

המסקנה שלי היא שסיינטולוגיה, בעוד שברור שהיא שונה מרוב הדתות, הכתות והפלגים הנוצריים מבחינת האמונות, העיסוקים והמבנים הארגוניים שלה, עדיין עונה על הקריטריונים שנמצאים בדרך כלל בשימוש על-ידי החוקרים של מדעי החברה כשהם באים להבדיל בין דת וגוף שאינו דת.

המסקנה שלי היא שסיינטולוגיה, בעוד שברור שהיא שונה מרוב הדתות, הכתות והפלגים הנוצריים מבחינת האמונות, העיסוקים והמבנים הארגוניים שלה, עדיין עונה על הקריטריונים שנמצאים בדרך כלל בשימוש על-ידי החוקרים של מדעי החברה כשהם באים להבדיל בין דת וגוף שאינו דת.

לעובדה שהבסיס החומרי של דת הסיינטולוגיה מאורגן בצורה מעין-עסקית לא יכולות להיות שום השלכות מבחינת הסטאטוס שלה בתור דת. אם יצירת אמנות מפסיקה להיות יצירת אמנות כשמייצרים אותה בצורה יעילה לצורך מכירה או חליפין? יהיה זה תמים לחשוב שכל תנועה דתית חדשה יכולה לשרוד בעולם המודרני ללא בסיס חומרי מעין-עסקי לצורך פעילותה, וכפי שקאנון ודרורי ציינו, אפילו הכנסיות הנוצריות הקדומות עוסקות בימינו בעניינים עסקיים על מנת לשמר או לקדם את שירותיהן לחברי הקהילה הנוכחיים והפוטנציאליים שלהן. תנועות דתיות חדשות, שאין ברשותן עושר של רכוש, תרומות, נותני חסות וחברות "מלידה", חייבות להתנהג בצורה עסקית או להיכחד.

ג'יימס א' בקפורד
דצמבר 1980

על המחבר

כשפרופסור בקפורד כתב את "סיינטולוגיה, מדע חברתי וההגדרה של דת" ב-1980, הוא היה מרצה בכיר לסוציולוגיה באוניברסיטת דורהם. כיום הוא פרופסור לסוציולוגיה באוניברסיטת וורוויק.

הורד את הספר הלבן