הערות

1. "אמת לעומת דוֹגמה דתית צרת אופקים" ב-Self-Realization, ארה"ב, Winter 1995, כרך 67 מס' 1 עמ' 32

2. 'המדע הנוצרי' נוסד בנסיבות דומות לסיינטולוגיה, כשהתחיל עם שאלות על ריפוי נפשי. העקרונות הראשיים של מרי בייקר אדי היו שאלוהים הוא מיינד ורוח ושהוא טוב. משום שהוא טוב, העבודות שלו (היצירות שלו) גם הן טובות. במילים אחרות, חומר, חטאים, מחלות ומוות לא קיימים למעשה. האדם שמקבל את זה עובר הארה. לאדם שחי לפי תורתו של ישו יהיו חיים בריאים מבחינה גופנית ורוחנית.

3. הטיפול בחברוּת, בנישואין ובעניינים רשמיים אחרים דומה לזה המבוצע ב-'חברה הדתית של חברים' (הקווייקרים), אולם ללא צורה קבועה של פולחן דתי, למרות שישנן דוגמאות של דפוסים קבועים התלויים בסביבה התרבותית. ראה, למשל, "ממשלת כנסייה" ב-'המפגש השנתי של לונדון' בחברה הדתית של חברים. (Friends Book Centre, לונדון 1968.)

4. בדומה לכתביו של האברד בסיינטולוגיה, הכתבים של ע' סוונדנבורג הם מקודשים (מכילים התנסויות של התגלות) והם נמצאים בשימוש על-ידי חסידיו בהתאם לצעדים כפי שנקבעו על-ידי המחבר. משתמשים בתרגומים, אבל לצורך הדוקטרינות הבסיסיות צריך לחזור לשפה המקורית. ניתן לראות מילונים בכל מקום במרכזים האלה. במספר 'כנסיות חדשות של ירושלים', כגון זו ב-Den Haag, הולנד, הקריאה מתבצעת מהטקסטים הלטיניים המקוריים (סוודנבורג כתב בלטינית), והיועץ הרוחני יוסיף הערות בצורה עמוקה ככל האפשר. רק יועצים רוחניים שיכולים לקרוא לטינית יכולים לקבל הסמכה. הכתבים המקוריים של ל. רון האברד נמצאים בשימוש עם אותה תשומת לב. ("הדת של סיינטולוגיה", 1994, עמוד 5.)

5. (פייר) לואי-ג'וזף אנטואין (1912-1845) היה כורה בלגי אשר, לאחר שקרא את הספר Livre des Esprits מאת א' קרדק, ייסד כנסיות רבות, שנקראות מקדשים, (בבלגיה וגם בגרמניה, צרפת, פולין ובמדינות באפריקה ובדרום אמריקה) שבהן התקיימו טקסי ריפוי. הוא לא היה נוצרי. כתיאוסוף מבני (הוא קרא לעצמו המייסד של "הספיריטואליזם החדש") הוא היה פתוח לכל הצורות של דוקטרינות דתיות, במיוחד כאלה מהמזרח. העיקרון שהוא מלמד: “Toute matière est illusion; le mal n’existe pas en soi mais est un produit de notre imagination. (כל חומר הוא אשליה; הרוע אינו קיים בפני עצמו, אלא הוא תוצר של הדמיון שלנו.) Le bonheur consiste à être dépouillé de tout désir, provoqué par la vue des formes changeantes et illusoires de la matière. (האושר מורכב מלהיות עירום מכל תשוקה, המגורה על-ידי הצורות המשתנות והמתעתעות של החומר.) De réincarnation en réincarnation, notre esprit atteindra un jour la libération.” (מגלגול נשמות לגלגול נשמות, הנפש שלנו תגיע לבסוף ביום מן הימים לחופש.) 'המילון של הדתות' (University Press בצרפת) קורא לדת הזאת מעין בודהיזם פרימיטיבי. הריפוי הרוחני שלו את החולים הביא אותו לעמוד לדין ב-1901 וב-1907 (הן גורמי הדת והן רשויות המשפט הרפואי האשימו אותו), ושם, לאחר דיון מפרך, הוא נמצא חף מפשע. כמעט אותו הדבר קרה למרי בייקר אדי, לג'ורג' פוקס ולעמנואל סוודנבורג. סיינטולוגיה סבלה מהאשמות דומות באיזורים מסוימים.

6. 'המסורת של ברבריות', הרצאות פניקס, עמ' 33. (ארגון ההוצאה לאור העולמי, 1968.)

7. הרב א' מלינסקי בנוגע ל-"ההתקדמות של המדע הטכני וההתדרדרות של האדם" ב- Acta Comparanda II, אנטוורפן 1987, עמ' 7.

8. הרצאות פניקס עמ' 33.

9. בפסיכואנליזה, לדוגמה, האנליטיקן אינו מקבל את מה שהאדם אומר אלא מפרש את זה, מעריך את מצב האדם עבורו וכו'. זאת האנטיתזה של אודיטינג של סיינטולוגיה, שבו נאסר במפורש על האודיטור ("אדם שמקשיב", מהמילה הלטינית audire, להקשיב) לבצע הערכה עבור האדם. האדם מוצא את התשובות שלו. (מהי סיינטולוגיה? Bridge Publications,‏ 1992 עמ' 163.)

10. בספר 'האם חיית לפני חיים אלה?' למרות שהמשמעות המקורית של המונח קארמה היא פשוט "משהו שבוצע", במהלך הזמן משמעותו הפופולארית הפכה, ביחס לתיאוריה של גרימה, לסוג של כוח פוטנציאלי שנרכש כתוצאה מכל מעשה שבוצע בעבר. כלומר, התוצאה של כל מעשי העבר היא טובה או רעה, סבל או הנאה, בהתאם למה שבוצע, ויש לה כוח השפעה על העתיד, וזה מה שנחשב לקארמה של האדם. מאמינים שאם המעשה הטוב יבוצע שוב אז הוא יצטבר, והעוצמה הפוטנציאלית של הטוב יפעל על העתיד בתור השפעה מיטיבה. (ראה, למשל, "הכתבים של בודהא" Bukkyo Dendo Kyokai, טוקיו 1966, עמ' 300).

11. הרצאות פניקס, עמ' 315.

12. העובדות האובייקטיביות החשובות ביותר ("דּוֹגְמָה") בסיינטולוגיה הן הכתבים של האברד, החל מ-'דיאנטיקה'. התלמיד פוגש בהן בעצמו, ומבין אותן בעצמו. תפקידו של האודיטור או המפקח הוא רק לסייע לחבר הקהילה.

13. ב-'דת הסיינטולוגיה', עמ' 2.

על המחבר
הורד את הספר הלבן