סיינטולוגיה
דת חדשה

סמואל ס' היל, Ph.D.‎

ד"ר היל כתב ב-1979:

אני חוקר מקצועי בתחום של תנועות דתיות בארצות-הברית, כפי שניתן לראות מהדברים הבאים:

  1. אני בעל תואר דוקטורט בנושא דת מאוניברסיטת דיוק.
  2. ב-20 השנים האחרונות אני מחזיק בתפקיד של פרופסור לדת, שמתוכן הייתי שנה אחת באוניברסיטת סטטסון, 12 שנים באוניברסיטת צפון קרוליינה בצ'אפל היל ובאוניברסיטת פלורידה מאז 1972.
  3. פרסמתי שלושה ספרים ואינספור מאמרים על הנושא.
  4. אני מלמד את הנושא הזה באופן קבוע.

במשך השנה וחצי האחרונות התמקדתי בחקר של סיינטולוגיה, ומאמין שאני מספיק מיומן מבחינה מקצועית להעריך את אופייה וטבעה.

שתי מסקנות בולטות בכל ההערכות שביצעתי לגביה. המסקנה הראשונה שלי היא שזה ארגון דתי חדש, צעיר, שעדיין לא הגיע למימוש מלא ושיש לראות אותו בתור ארגון שעדיין צומח, עדיין מתפתח, עדיין מחפש את דרכו – מאפיינים שהם נכונים לגבי כל הדתות החדשות. המסקנה השנייה היא שיש לו הרבה יותר מן המשותף עם הדתות מהמזרח כגון הינדואיזם ובודהיזם מאשר יש לו עם האמונות המערביות המבוססות על התנ"ך, הנצרות והיהדות. זה חיוני לשפוט את סיינטולוגיה לפי הסטנדרטים שלה, שהם קרובים יותר למזרח מאשר לדתות במערב, ולא לנסות לכפות עליה קטגוריות מערביות. השאלה אם היא מתאימה לערכים, לטענות ולהנחות המערביות היא לא רלוונטית לשאלה אם היא דת או לא.

הגעתי למסקנה שסיינטולוגיה עונה על ההגדרה של דת מאחר שהיא מכילה, כמו כל הדתות האחרות, ארבעה מרכיבים סטנדרטיים:

  1. עיקרי אמונה. היא מלמדת את הקיום של הממד הרוחני האולטימטיבי של המציאות.
  2. תקנון התנהגות. היא פועלת לפי חוש אתי מפותח, מדגישה ערכים חיוביים ומבדילה בין טוב לרע, בין נכון לשגוי.
  3. כת. (במובן של קבוצה המכירה בממד האלוהי.) היא שואפת באופן שיטתי ליצור חיבור בין האנשים לבין הממד הרוחני של המציאות, הממשות האולטימטיבית, הישות העליונה או אלוהים.
  4. קהילה. יש בה מושג ברור לגבי זהות קבוצתית והיא מהווה קהילה דתית מאורגנת.

בדרך כלל מתייחסים לארבעת המרכיבים האלה בתור המרכיבים של תנועה דתית בכל מקום.

בהתאם לכך, סיינטולוגיה היא דת לגיטימית, עם אמונות ועיסוקים מעשיים משלה. ביסודו של דבר, סיינטולוגיה היא תיאוריה של ידע או דרך להבין שבאמצעותה חברי הקהילה יודעים מהי הישות העליונה ואיך לקחת בה חלק כדי לשפר את הרווחה האישית והחברתית שלהם. באמצעות ידיעה או הבנה מהסוג הזה של ההכרה באלוהות, האדם מממש את עצמו, מגיע למודעות עצמית ונמצא במערכת יחסים מרפאת עם אלוהים. בתהליך הזה של הגעה לחופש רוחני אמיתי, האדם מסיר את המכשולים והמחסומים לחופש הזה מחייו, ומגיע למצב שמממש את השאיפה שלו להיות שלם ומאושר. מהבחינה הזאת היא די דומה להינדואיזם ולבודהיזם.

סיינטולוגיה מכירה במציאות של הממשות האולטימטיבית או אלוהים. "אלוהים" מופיע בה פחות בצורה של "ישות עליונה" אישית ויותר במובן של "ממשות אולטימטיבית", הדרך שבה הדברים הם במובנם האולטימטיבי והטהור ביותר, ומכאן הדרך לחיים מלאים
שפתוחה לכל האנשים.

סיינטולוגיה מכירה במציאות של הממשות האולטימטיבית או אלוהים. "אלוהים" מופיע בה פחות בצורה של "ישות עליונה" אישית ויותר במובן של "ממשות אולטימטיבית", הדרך שבה הדברים הם במובנם האולטימטיבי והטהור ביותר, ומכאן הדרך לחיים מלאים שפתוחה לכל האנשים. באמצעות השימוש בהתגלמויות שלעתים קרובות מועברות בצורה של טכניקות, האנשים יכולים להגיע לקשר עם הישות העליונה ולמעורבות פעילה בה. במובנים האלה, סיינטולוגיה היא יותר מזרחית מאשר מערבית, ויותר קרובה לבודהיזם מאשר להינדואיזם. מטרתה להגיע להארה באמצעות קשר לדברים כפי שהם באמת במובן האולטימטיבי שלהם.

השיטה העיקרית של ההתנסות הדתית היא על בסיס ייעוץ מיועץ רוחני. היא מורכבת מיישום הסיינטולוגיה על-ידי יועץ רוחני על חבר הקהילה. זאת הדרך העיקרית שבה האדם מגיע להארה, לקשר עם הישות העליונה. מתקיימים טקסים ציבוריים, אבל הם פחות חשובים להבנה של סיינטולוגיה מאשר הייעוץ האישי מיועץ רוחני. במהלך הייעוץ הזה מתרחשת ההתחברות האמיתית לאלוהים.

סיינטולוגיה כדת לא דורשת בלעדיות דתית; לדוגמה, האדם רשאי להיות סיינטולוג וגם משהו אחר, למשל קתולי. גם כאן היא מתאימה יותר לגישה המזרחית המאפשרת פלורליזם של אמונות ועיסוקים. אבל באופן מעשי, רק סיינטולוגים בודדים היו פעילים גם בדת אחרת. במהלך 29 השנים האחרונות, סיינטולוגיה התפתחה לדת מ-"דיאנטיקה", תיאוריה וטכניקה איך להגיע לחיים מלאי רווחה רוחנית ופיזית. אני משער שככל שהדת תתקדם, היא פחות תעודד את המצב שאדם מחזיק בשתי דתות, וגם האפשרות הזאת תבוא פחות ופחות לידי ביטוי. במילים אחרות, אני צופה שהיא תהפוך להיות יותר ויותר מודעת לעצמה בתור דת.

המונח "פילוסופיה דתית יישומית" מתאר את סיינטולוגיה היטב – אבל רק אם מוציאים את המונח מתוך המסגרת הדתית המערבית השלטת. משמעות המונח מההיבט החיובי היא:

  1. סיינטולוגיה היא דת, כי היא מספקת ידע ואמצעים להתחבר לישות העליונה.
  2. היא מדגישה תוצאות (מכאן: "יישומית") כגון הכרה עצמית טובה יותר, הבנה, בריאות ואושר.

מצד שני, באמצעות השימוש במילה "פילוסופיה" היא פונה יותר לכיוון של השקפה, נקודת מבט, ולא לתיאולוגיה מפותחת לגבי אלוהים אישי המבוססת על אירועים היסטוריים (כמו שיש בדתות המבוססות על התנ"ך).

לפי כל הסטנדרטים האמריקניים הידועים – החוקיים, המעשיים והדתיים – הגעתי למסקנה שדת הסיינטולוגיה היא אכן מה ששמה מציין, ארגון דתי אמיתי.

סמואל ס' היל
12 באוגוסט 1979

בזמן כתיבת דברים אלה ד״ר היל היה פרופסור לדת באוניברסיטת פלורידה.

III. האם סיינטולוגיה היא דת?
מאת גארי ד' בומה, Ph.D.‎
הורד את הספר הלבן